Igår, den 1:e april, lade Poppels ut ett aprilskämt i form av en arbetsannons där folk kunde söka jobbet som professionell ölprovare. Intresset var omedelbart och det kom från start in ca 100 ansökningar / timme. Under dagen sökte över 1500 personer jobbet och ansökningar och det kom över 4000 kommentarer på facebook och 650 på instagram.
Kvalifikationerna passade uppenbarligen många:
- Har druckit en stor variation av öl i livet och har pricksäkra smaklökar
- Älskar och dricker all typ av öl
- Är en åsiktsstark person med stor karaktär
Problemet var ju dock att jobbet inte fanns, men det stoppade dock inte ansökningarna från att trilla in. När de sökande skickade in sin ansökan fick de upp ett meddelande om att det hela var ett aprilskämt och önskades glad påsk. Poppels Marknadschef Magnus Pettersson:
"En del fattade att det var ett skämt, men många gjorde det inte när de först läste annonsen. Det var nog därför det blev populärt, för det kanske inte är så vanligt att man faktiskt går på aprilskämten längre. Vi hade till och med egen personal som undrade vad det där var för ett jobb."
Förutom det höga ansökningstrycket så haglade även kommentarerna i sociala medier och man börja ana att det verkligen vore ett favoritjobb:
"Kan man jobba hemma nu i covid-tider?"
”Kan tänka mig deltidsarbete. Fre och lördag mellan 20-23. Funkar det?”
”Jobbar redan som provsmakare för er. Kan man få lönen retroaktivt”
”Ahh va fasen – skiter i att det är 1:a April ni får min CV ändå!”
Molly Måssebäck som arbetar med Sociala Medier har också märkt av att skämtet ”gått hem”: "Förutom den fullständiga stormen av roliga kommentarer så hörde en före detta kollega hörde av sig och undrade om vi verkligen kommer att betala lön för att någon ska prova ölen."
Inlägget hittar ni här: https://www.facebook.com/PoppelsBryggeri/ samt https://www.instagram.com/p/CNHft0qoPwj/
Ansökningsformuläret till tjänsten: https://poppels.typeform.com/to/jvTHKIOA
Poppels Bryggeri är ett litet bryggeri med stor kärlek till hantverket, beläget i hjärtat av Jonsereds klassiska fabriksmiljö. Vi ägs och drivs av ölälskare som är stolta över att få föra vidare en hantverkstradition som utvecklats under tusentals år. Vi vill skapa god öl, som passar bra med mat och som du delar med dina vänner.