2021-04-26 16:14Pressmeddelande

Poppels får ny design

Den nya etikettdesignen kommer göra Poppels tydligare för kundernaDen nya etikettdesignen kommer göra Poppels tydligare för kunderna

Efter nio år är det dags att uppdatera formspråket och etiketterna för Poppels, för att tydligare kommunicera varumärket. Tillsammans med Pond Design har ett nytt utseende tagits fram, där kunderna kommer att känna igen sig men där det också blir lättare att känna igen de olika produkterna på hyllan. Poppels VD Mats Wahlström: ”Vi säljer idag närmare 1,5 miljoner liter öl per år och det är klart att vi måste förenkla för kunderna så att de hittar rätt”.

Under de nio år som Poppels har funnits, har både marknaden och företaget ändrats. Många nya produkter har tillkommit och bryggeriet har gått från att vara en ny uppstickare till att vara Sveriges näst största hantverksbryggeri. Uppdateringen som sker nu har till stor del om att ge varje produkt en tydlig identitet, samtidigt som helheten håller ihop. Färgscheman, stämplar och stickers är några av elementen för att tydliggöra produkterna

I samband med etikettbytet har även produktstrukturen utvecklats för att ge rum för både riktiga högintresseprodukter och öl som utforskar gränserna, som kommer tilltala många olika viljor på marknaden. Detta kommer också att synas på etiketterna för att kunderna lättare ska hitta sina favoriter. I vårt core-segment har etiketterna uppdaterats och tidigare designer har vi renodlats och förtydligats. Till detta har vi skapat två nya produktserier, Selection och Experimental, vars etiketter tydligt är Poppels men också tydligt är något nytt:

• I ”Selection Series” hittar kunderna mer exklusiva hantverksöl med kunskap och passion som ledord, som fått en mer avskalad design för att lyfta hantverket.
  • I ”Experimental Series brygger vi det oväntade. Här skapar vi hantverksöl med inspiration och innovation är ledord, vilket genomsyras av etiketterna.

De första produkterna med nytt utseende har redan börjat rullat ut, med mycket positiv respons som resultat, både på ölen och det nya utseendet. Resten av sortimentet uppdateras efter hand under de närmsta månaderna.

”När Poppels startade 2012 så skapades ett formspråk som många uppskattat, men i takt med att vi skapar nya produkter och får in allt fler sorter så var det dags för en uppdatering. Vi kände också att det var dags att lämna stjärnor och potatistryck bakom oss och lägga oss närmare vår övriga kommunikation. Vi har jobbat med det här i över ett år och det känns fantastiskt att se de nya produkterna på hyllorna”, säger Magnus Pettersson, marknadschef på Poppels Bryggeri.

Har ni ytterligare frågor eller tankar så kontakta gärna Magnus på magnus@poppels.se eller ring på 079-337 77 07.