2022-04-01 05:30Pressmeddelande

POPPELS LANSERAR ÖLSNUSET DRAV™

Poppels Bryggeris VD Mats Wahlström visar upp den nya produktenPoppels Bryggeris VD Mats Wahlström visar upp den nya produkten

Poppels Bryggeri tar nästa steg i sitt miljöarbete och lanserar DRAV™, en nikotin- och tobaksfri snusprodukt gjord på restprodukter från ölbryggningen. Produkten är ett samarbete med tyska G.O.W.K och produkterna smaksätts med Poppels öl. DRAV kommer säljas i utvalda butiker och ombud över hela Sverige, och de första 1000 personerna som beställer på Poppels hemsida får hem en gratis dosa med dravsnus i brevlådan.

Restprodukt får kommersiellt värde
Drav är den restprodukt som blir vid bryggning av öl, malt, humle och eventuell frukt. Med lanseringen av DRAV™ kan Poppels restprodukter på sikt kan skapa kommersiellt värde. Men att ge restprodukter nya användningsområden har även en bra effekt miljömässigt. Poppels VD Mats Wahlström:

”I vår strävan att minska avfallen från vår produktion så känns steget att tillverka nikotin- och tobaksfritt snus här i Jonsered som ett stort steg i rätt riktning. Vi har några som snusar i bolaget och de fick testa den allra första batchen under en månad och de flesta var oerhört positiva. Det var en stark indikator för oss att detta var något vi ville satsa på storskaligt!”

Mats Wahlström tillägger att styrelsen beslutat att de inkomsterna som tillfaller Poppels Bryggeri AB från försäljningen av DRAV under 2022 kommer att öronmärks helt för det fortsatta miljöarbetet på bredare front.

Internationellt samarbete
Produkten är ett samarbete med tyska G.O.W.K och produceras i deras fabrik i tyska Lüneburg. Försäljningsprognosen ser lovande ut för en tobak- och nikotinfriprodukt i både Sverige och Tyskland. G.O.W.K:s VD Hans Schnauze:

”När vi nu gemensamt lanserar den här produkten så hoppas jag att vi snabbt kan nå ut på marknaden, och de förhandsdiskussioner som förts med ledande företag inom detaljhandeln känns väldigt positiva. Poppels är ett starkt varumärke som vi kom i kontakt med genom deras tyska distributör, och vi tror att kopplingen mellan öl och snus kan ge en snabb etablering på marknaden.”

Tre smaker av lanseras idag – Med smak av Imperial NEIPA, London Lager och West Coast IPA
Poppels ölsnus lanseras idag i form av tre olika produkter, smaksatta med var sin öl. Tanken på sikt är att utöka produktportföljen med nya smaker från Poppels ölsortiment, samt släppa Limited Edition-smaker samtidigt som det släpps Limited Edition-öl. DRAV med smak av Imperial NEIPA är portionsförpackat medan de med smak av London Lager och West Coast IPA kommer som lössnus. Poppels Bryggmästare Daniel Granath har varit involverad i framtagandet:

”Dravsnus är en helt tobak- och nikotinfri produkt, och vad vi kan utläsa från våra tester verkar produkten inte heller kunna ge någon berusningseffekt. Vi har fått jobba mycket med mältningsprocessen för att få ut mycket karaktär i smak och doft till snuset.”

De första 1000 som använder värdekupongen får ett gratis exemplar av valfri smak
Dravsnuset lanseras idag fredagen den 1/4 och redan innan de första dosorna når butikerna finns möjlighet för den intresserade att beställa ett gratis varuprov via Poppels hemsida. Eftersom den är tobak- och nikotinfri ställs det inga krav på åldersgräns. Magnus Petterson, Marknadschef på Poppels:

”Vi vill nå ut till snusfantaster i hela Sverige och bjuder därför på en första dosa. Dravsnus har en lite annan textur och konsistens än vanligt snus, därför har vi resonerat så som att många kanske behöver hjälp att våga prova. Jag tror många kommer bli överraskade över den potenta ölsmaken!”