2021-09-27 05:49Pressmeddelande

Poppels öppnar citybryggeri i Platinan, hos Vasakronan

I början av sommaren 2022 slår Poppels upp portarna till ett citybryggeri, mitt i centrala Göteborg. Lokalen som idag håller på att byggas, ligger i markplan på Platinan vid Hisingsbrons södra fäste. Exakt vad som ska hända i lokalen, vilka ölöverraskningar som kommer eller hur lokalen kommer användas är ännu hemligt, men att det kommer bryggas öl i Platinan står klart.

Vasakronan kom med förslaget till Poppels Bryggeri, som förutom bryggeriverksamheten har restaurangen Poppels Öl&Mat i Jonsered. Trots att förslaget kom oväntat var det högintressant, berättar Poppels VD Mats Wahlström:

"Helt ärligt hade vi nog inte sett oss själva på denna plats från början, men när detta förslag kom flygande från Vasakronan så kunde vi inte tacka nej. Vi ser detta som en fantastisk möjlighet i ett spännande hus, i ett område på framväxt. Läget vid bron mitt i Göteborg nära centralstationen och nära Göta Älv, känns helt magiskt. Att det dessutom bara tar 10 minuter med pendeltåget mellan vårt bryggeri i Jonsered och vårt nya citybryggeri, känns inte helt fel det heller."

För Vasakronan var det viktigt att hitta spännande aktörer till Platinan, som förutom citybryggeri kommer inrymma kontor, coworking, restaurang och hotell.

Öl&Mat har alltid varit Poppels stora passion, som sedan starten 2012 har växt till att bli Göteborgs största och Sveriges näst största hantverksbryggeri. 2020 öppnade man restaurang, vägg-i-vägg med bryggeriet, där hela menyn består av öl och mat-matchningar. Ansvarig för restaurangverksamheten hos Poppels är Karl Grafström:

"När frågan kom var vi först lite ställda, men kände snabbt att det var självklart att säga ja. Idén om att skapa ett citybryggeri kom direkt, vi vill inte bara öppna en restaurang utan detta ska vara en samlingsplats för öl, mat och människor. Detta kommer vara en självklar plats för våra ölhjältar; allt ifrån ölnördar som vill prova specialbrygder eller matintresserade som vill testa matchningar, till den som bara vill ta en bärs. Det kommer vara en plats där små sällskap känner sig hemma och stora sällskap trivs. Här kommer vi själva vilja hänga med boende i området, förbipasserande upptäcksresande, hotellgäster, foodies och ölintresserande."

Öppning planeras under början av sommaren 2022, med siktet inställt på att skapa något helt nytt som ingen i Göteborg sett tidigare. Allt ifrån lokalen i sig, till ölen som bryggs där, kommer ge många besökare en ny upplevelse.

För kontakt och frågor:
Mats Wahlström, VD: 0725-790239, mats@poppels.se
Karl Grafström, Affärsområdeschef restaurang, 0708-575121, karl@poppelsolochmat.se
Magnus Pettersson, Marknadschef: 0793-377707, magnus@poppels.se

Om Poppels Bryggeri
Poppels Bryggeri är ett litet bryggeri med stor kärlek till hantverket, beläget i hjärtat av Jonsereds klassiska fabriksmiljö. Vi vill brygga god öl, som passar bra till mat och som du delar med dina vänner. Bryggeriet har tilldelats ett flertal priser: Under 2018 blev bryggeriet både årets företagare i Partille och 2019 fick Poppels ta emot DI:s Gasellpris för tredje året i rad. Ett flertal av våra öl uppmärksammades också positivt, när de vunnit priser för bästa öl på ölmässor runtom i Sverige.

Mats Wahlström
Mats Wahlström